onsdag 18. juni 2014

Matrosjakke - delvis oppskrift

Hva kan jeg si? Tja, bloggelysten er totalt fraværende, og derfor er jeg totalt fraværende herfra også. Sånn får det være til jeg kanskje en gang finner igjen lysten. Til gjengjeld er jeg bitt av strikkebasillen så kraftig at jeg knapt har tid til å tenke på annet. Her følger en delvis oppskrift på en matrosgenser jeg strikket tidligere i vår, på etterspørsel fra en følger på Instagram. (Jeg beklager at jeg har vært så grusomt treg.)



Genseren tar utgangspunkt i matrosgenseren fra Den store guttestrikkeboka. Andre genseroppskrifter kan selvfølgelig brukes ved bare å legge til matroskragen og matrosstriper på bol og ermer. Garnet jeg har brukt er Pickles Merino Tweed.

Jeg la opp til str 1 år etter oppskriften i Guttestrikkeboka, og fulgte oppskriften der. Lengden strikket jeg etter lengden til str 3 år, fordi strikkefastheten til garnet er større enn hos Lille Lerke som er brukt i originaloppskriften.

Til halsåpningen begynte jeg å felle en cm eller to etter raglansfellingen starter: Først 1 maske i begynnelsen av hver pinne mot halsåpningen 4 ganger, og deretter på hver 2. pinne 4 ganger. Deretter strikket jeg genseren ferdig som etter oppskriften, men droppet splitten i nakken.

Kragen fant jeg inspirasjon til i en PDF av et gammelt Sandnes Garn-hefte som jeg fant her. Jeg la opp til den minste størrelsen og felte etter oppskriften. Kantene valgte jeg imidlertid å strikke i perlestrikk: Perlestrikk fram til første stripe, og deretter videre i glattstrikk (oppskriften bruker kun rillestrikk). Kragen brettet jeg godt innenfor kanten på genseren, og sydde fast slik at den ligger pent.

Det stripete partiet innenfor halsåpningen strikket jeg helt på frihånd: Jeg la opp noen få masker (kanskje 8, men jeg husker ikke helt), og strikket glattstrikk fram og tilbake i striper med bredde 2 rader. I begynnelsen av hver pinne økte jeg med én maske for å få en trekant. Stripepartiet er sydd fast på den ene siden, og festet med trykknapp for å kunne få genseren lett over hodet.



Garn: Pickles Merino Tweed, ca 200 g (to nøster i hovedfargen og ett i stripefargen).
Pinnenr.: 2,5 og 3.
Oppskrifter: Den store guttestrikkeboka og et gammelt hefte fra Sandnes Garn.
Størrelse: Strikket etter 1 år, men med det aktuelle garnet ble den heller str. 2-3 år.



(Nok om det - nå MÅ jeg strikke mer ;)

3 kommentarer:

  1. Jeg har aldri kommentert på bloggen din før, men følger deg både her og på instagram. Så mye nydelig strikk, god mat og herlige bilder du legger ut!

    Grunnen til at jeg kommenterer akkurat nå, er at jeg har utfordret deg til å snakke om et viktig tema; humla - og hva vi kan gjøre for å bedre dens levevilkår! http://lagbarnemat.wordpress.com/2014/06/18/redd-humla/

    Tar du utfordringa og sender Humlestafetten videre? :-)

    SvarSlett
  2. Så koselig og høre fra den kanten! Men ta den tiden du trenger, ingen vits og blogge om lysten ikke er tilstede, da går man fort lei.
    Den matrosjakken var helt fantastisk fin! Så flink du er :) Selv kan jeg bare strikke usle unskyldninger av noen skjerf, haha :P Får heller holder meg til kokkelering så lenge. Ønsker deg og dine en riktig fin sommer! x

    SvarSlett
  3. Hei, jeg har en gutt som har hatt matrosgenseren fra guttestrikkboka et par år til 17. mai. Nå er han seks år og ønsker seg fortsatt matrosgenser. Derfor forsøker jeg deg, for jeg finner ikke pdf - en du linker til. Du har ikke oppskriften på kragen liggende? Da kan jeg nemlig lage en enkel genser og kraven utenpå ..
    Hadde vært takknemlig om jeg hadde hørt noe . Disse ønskene :D

    SvarSlett