mandag 31. mars 2014

Den perfekte kombinasjon



Denne gulrotkaka er resultatet av en avtalt strikke-skravle-kveld med en kjær venninne og en tidlig morgen med baby og bakst på kjøkkenet før kl 07. Utfallet ble godt på alle fronter.



Kaka er skikkelig kompakt og "fudgy", med nydelig kryddersmak. Likevel: Det viktigste er kremen på toppen, som alle vet. Blandet sammen på slump på et par minutter, og den komplementerer gulrotkaka perfekt. Det er vel tilnærmet umulig å trå feil med kombinasjonen av saftig gulrot, varmende krydder, fyldig kokos, mild vanilje og frisk sitron. (Det eneste som kan gjøre den bedre er et tykt lag med crunchy, ristet mandelsmør med kanel, vanilje og havsalt - som jeg lover å legge ut oppskrift på i løpet av uka.)

Vel bekomme!


Perfekt, sunn gulrotkake

  • 4 egg
  • 3 dl sukrin eller annen søtning i tilsvarende mengde *
  • 3 ss smeltet kokossmør, kokosolje eller smør
  • 1 dl naturell yoghurt
  • 5 dl revet gulrot
  • 3 dl sammalt hvetemel eller annen grov melblanding
  • 2 ts bakepulver
  • 1/2 ts salt
  • 1 ss kanel
  • 1 ts kardemomme
  • 1 ts ingefær
  • 1/2 ts nellik

Pisk eggedosis av egg og sukrin. Bland sammen det tørre, og rør det inn i eggedosisen sammen med kokossmør, gulrot og yoghurt.

Stekes ved 180 grader i 40-50 minutter. Jeg brukte en springform med diameter 18 cm.

* Jeg har mast om det mange ganger før, men jeg sier det likevel: Jeg synes resultatet blir best med en blanding av flere typer søtning, da man får med seg de gode egenskapene til hver type, mens bismaken ikke merkes. Jeg brukte derfor 1,5 dl sukrin, 1 dl splenda og 1 strøken ts steviapulver.

Gulrotkakekrem
  • 1,5 dl gresk eller tyrkisk yoghurt (10 % fett), evt kesam original eller mykrørt philadelphiaost
  • 3 ss smeltet kokossmør
  • 4 ss sukrinmelis
  • frø fra 1/2 vaniljestang
  • revet skall av 1/2 økologisk sitron
Bland sammen ingrediensene, og bre kremen utover den avkjølte kaka. Pass på å røre raskt, siden kokossmøret vil stivne i kontakt med kald yoghurt.

6 kommentarer:

  1. Herlighet så god denne kaken så ut da! Og kremen hørtes helt nydelig ut. Ble veldig nysgjerrig på mandelkremen også, gleder meg til og lese :D x

    SvarSlett
  2. Det er avgjort! Denne skal jeg lage. Helst med en gang. Flinke deg, Vilde :D

    SvarSlett
  3. For godbit! Den ser veldig saftig og god ut! :)
    God tirsdag til deg Vilde!

    SvarSlett
  4. Banalt spørsmål kanskje, men hvor er gulroten i oppskriften?

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, jeg hadde visst glemt å skrive den opp. Det er bra noen har hodet med seg! ;) Rettet opp nå!

      Tusen takk!

      Slett