tirsdag 7. januar 2014

Pannekaker med blåbær og sitron

Nå er det lenge siden jeg har postet en pannekakeoppskrift her! Jeg innser at jeg har opptil flere på vent, med bilder og alt, så jeg er nødt til å få rumpa i gir og komponere noen innlegg rundt dem. Lette, lyse og friske sitron-blåbær-pannekaker er vel et godt sted å starte det nye pannekakeåret?



I skrivende øyeblikk sitter jeg ved skrivebordet mitt og ser ut på den tørre, mørke Trondheimsviteren. Snuppa sitter ved enden av bordet i høystolen sin, knasker på sprø maisbrød med pålegg, og smiler stort til meg med to tenner oppe og to tenner nede. (Maisbrødene er virkelig gull! Jeg fant dem i allergihylla på Ultra, men det finnes sikkert tilsvarende i andre butikker. De er lette å holde på for små hender, det er umulig å få av store biter som kan settes i halsen, og de smuldrer ikke opp mellom fingrene - slik at hun faktisk får i seg mye av det hun spiser (til forskjell fra mye annet)!)



Natta har vært litt tung, slik det er for ofte for tida, og jeg har latt Mr M sove litt lenger. Heldigvis er det nesten ingenting som ikke kan fikses av pannekaker, og det er en riktig så koselig morgen (hvis du ser bort ifra da jeg var uoppmerksom og snuppa bompet hodet i hjørnet under badeskapet i et forsøk på å nå bleieposen), og jeg tror det blir en fin dag. Barnesikring av bokhyller står på agendaen. Hei, baby som åler seg som en rakett!


Sitron- og blåbærpannekaker

Gir to relativt små porsjoner (eller én stor)
  • 2,5 dl bokhvetemel (evt. hvetemel)
  • 3 ss sukrinmelis (eller stevia etter smak)
  • 1 ts bakepulver
  • revet skall av 1 økologisk sitron
  • 1 dl yoghurt naturell
  • 3 egg, skilt
  • en klype salt
  • frosne eller friske blåbær
Bland det tørre mel, sukrin, bakepulver, sitronskall, yoghurt, salt og eggeplommer. Stivpisk eggehvitene, og vend dem forsiktig inn i røra. Legg 2 ss røre i en middels varm stekepanne, og strø over blåbær. Legg 1 ss røre på toppen av blåbærene. Stek pannekakene ferdig på den ene siden, før du snur dem rundt og steker dem ferdig der.

Spis pannekakene stablet i et høyt tårn, med tinte blåbær på toppen!

4 kommentarer:

  1. Disse så nydelige ut, kan ikke tenke meg en bedre start på morgenen :D Ønsker både deg, Mr M og Snuppa en finfin uke på tross av grisevær! x J

    http://julesthenorweegie.blogspot.nl/

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes å huske at de var gode, ja! Lenge siden jeg laget dem - sånn er det når man er treig med blogginga ;) Skal bli andre boller (pannekaker?) nå!

      Tusen takk, og ha en flott uke videre selv! :)

      Slett
  2. Hvor har du kjøpt lyst bokhvetemel? For de der pannekakene MÅ prøves! :D (Bor i Trondheim jeg også)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har kjøpt det på en av helsekostbutikkene på torget, men det er lenge siden. På vanlige butikker har de glutenfri pannekakemiks som også inneholder en del bokhvetemel. Det kan fint brukes som erstatning :)

      Slett