søndag 12. januar 2014

Babymat No. 3

Jeg har laget mange forskjellige matretter til snuppa opp gjennom månedene siden hun fylte et halvt år. Da vi kom hjem fra juleferie, var det bare en type igjen i fryseren: Indisk-inspirert curry. Personlig synes jeg denne smaker kjempegodt, med mørt biffkjøtt, fyldig kokosmelk, fløyelsmyk søtpotet og frisk brokkoli. Lillemor, derimot, kniper igjen munnen og nekter å spise.

Vel vitende om at jeg trengte nye forsyninger med fryser-mat, slik at jenta mi kunne få skikkelig middag å spise (ikke bare smøre inn ansiktet med), slengte jeg sammen et par retter av det jeg hadde tilgjengelig. Og det viser seg at seifilet (frossen fra butikken) med potet og gulrot - det er saker for smaksløkene til babyen min! (Mr M fikk et heller surt blikk da han antydet at maten smakte skikkelig kjedelig. Vel, jeg er jo egentlig enig, men det var heller av prinsipp. Her er det imidlertid ikke våre smakspreferanser som teller;)

Far griner på nesa - baby koser seg.

Seigryte 1

  • 200 g seifilet
  • 1 stor potet
  • 1 stor gulrot
  • 1 brokkolistilk (skrell av det ytterste, trevlete laget) 
  • 1 fedd hvitløk, hakket
  • et par laurbærblader
  • et lite dryss muskat
  • 1 dl matfløte
  • litt smør

Kok potet, gulrot, brokkoli og hvitløk mørt sammen med laurbærblader. Tilsett seien, og la den trekke til den er ferdig. Smak til med muskat, fløte og smør. Mos etter babyens preferanser.

Seigryte 2

  • 200 g seifilet
  • 5 tomater
  • 1 stor gulrot
  • 1/2 squash
  • 1 stilk selleri
  • 1 fedd hvitløk, hakket
  • litt basilikum
  • litt timian
  • en håndfull røde linser
  • 1 dl matfløte
  • en klunk olivenolje

Hell kokende vann over tomatene, og la dem stå et par minutter. Flå så skinnet av dem.

Kok tomat, gulrot, squash, selleri, hvitløk og krydder i ca 20 minutter. Tilsett linser, og la det koke videre til linsene er ferdige, 10-20 minutter. Tilsett deretter seien, og la den trekke til den er ferdig. Ha til slutt i fløte og olivenolje, og mos retten slik babyen vil ha den.

2 kommentarer:

  1. Josefine har fått smake litt torsk og det falt virkelig i smak ;) Må prøve grytene dine når eg slutta å fullamme! Men trur eg vil bytte fløte med kokosfløte fram til ho blir litt større. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at hun liker torsk! Det er morsomt hvordan disse små legger sin elsk på mat som mange voksne er skeptiske til ;) Kokosfløte fungerer sikkert utmerket! Det er først nå at jeg har begynt å bruke små mengder melk i maten hennes en gang iblant :)

      Lykke til med mer mat!

      Slett