torsdag 3. oktober 2013

Rustikke blåbærmuffins med lønnesirup


Jeg husker at jeg en gang for mange år siden hadde skikkelig dilla på blåbærmuffins med lønnesirup. Et minne ble til en tanke i hodet, som ble til denne, om jeg tør si det selv, meget vellykkede rekonstruksjonen.

Dette er skikkelige muffins. Skikkelige, deilige, saftige, myke, rustikke muffins. Akkurat passe søte, og veldig, veldig gode! Hva kan være mer kos i høstmørket?


Blåbærmuffins med lønnesirup

Gir 12 små eller 6 store muffins.
  • 2 egg
  • 50 g smeltet smør
  • 1 dl kefir eller kulturmelk
  • 1/2 dl lønnesirup
  • 1/2 dl sukrin
  • 1 dl kokosmel
  • 2 dl havremel (malte havregryn)
  • 2 ts bakepulver
  • 1 ts vaniljeekstrakt (eller noen dråper vaniljeessens)
  • 200 g blåbær
Fremgangsmåten er enkel som (nesten) alltid: Bland sammen ingrediensene til røra, og bland blåbærene forsiktig i til slutt. Dersom du bruker frosne blåbær (som meg), må de tas rett fra fryseren når du skal blande dem i. Rør så lite som mulig når blåbærene er i røra, ellers ender du opp med en grålilla guffe.

Stekes ved 180 grader i 20-40 min. Jeg lagde små muffins i silikonformer og brukte frosne bær, og de måtte da steke i 35 minutter for å bli ferdige. Steketiden vil antageligvis være kortere dersom du bruker papirformer, og lenger om du lager større muffins. Hold et øye med dem og prøv deg fram er mitt tips!


6 kommentarer:

  1. Så deilig!! Husker jeg hadde en periode når jeg gikk på vidregående da jeg og en venninne bakte amerikanske muffins hele tiden, enten blåbær eller sjokolade. Og de var så gode :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er koselig å tenke tilbake på ting man forbinder med spesielle epoker i livet :) Jeg husker da jeg gikk på slutten av barneskolen/starten av ungdomsskolen. Jeg hadde så dilla på å bake klippekrans at jeg bakte det minst én gang i uka! ;)

      Slett
  2. Disse så heeelt nydelige ut! Definitivt høst-kos :D Merkelig hvordan kefir gir bakst en ekstra god deig eller røre, mmm!
    x

    SvarSlett
    Svar
    1. Kefir er en genial ting! Jeg er glad jeg har gjenoppdaget det etter en lang periode uten :D

      Slett