fredag 27. september 2013

Eltefritt grovbrød



Det er over tre år siden jeg første gang prøvde meg på å bake brød etter den beryktede eltefrie metoden, men det er først i det siste at brødbakinga har tatt av. Etter at jeg fikk min nydelige, rødemaljerte jerngryte fra Le Creuset har jeg endelig kunnet bake eltefrie grytebrød hjemme i Trondheim også. Likevel skal jeg ikke skryte på meg noen voldsom ekspertise i jerngrytebrødbaking (dronningtittelen på det området i familien innehar nok min egen mamma), men jeg begynner å bli ganske dreven i eltefri brødbaking i brødform.

Dette er favorittbrødet her i huset (kremt - leiligheten) for tiden, og jeg når det er nybakt forsvinner fint et helt brød i løpet av en kveld på Mr M og meg selv (snuppa er ikke riktig så storspist enda). Jeg baker alltid to brød om gangen. Det er så lettvint og tar ikke lenger tid enn å bare bake ett. Dessuten: Fordi det går 400 g yoghurt naturell til to brød og det er 500 g i et vanlig beger, er det akkurat en liten klunk igjen til kokken som kan spises ut av boksen stående ved kjøkkenbenken, for eksempel med valnøtter og litt flytende honning.

Brødet holder seg godt og saftig i mange dager. Det smuler heller ikke slik som hjemmebakt brød ofte gjør, spesielt ikke om det oppbevares i kjøleskap. Det aller beste med brødet er likevel at det er superduperenkelt å lage. Alt som kreves er at du blander sammen ingrediensene kvelden før, og resten lager seg selv. Prøver og bli frelst!


Eltefritt grovbrød

  • 200 g hvetemel
  • 200 g grovmalt sammalt hvete
  • 100 g grovmalt sammalt rug eller bygg
  • ½ ts tørrgjær
  • 1 ½ ts salt
  • 200 g yoghurt naturell
  • 3 dl kaldt vann

Bland sammen det tørre og rør inn det våte. La stå på kjøkkenbenken i sånn ca 15-17 timer. Det er ikke så nøye om det blir litt lenger.

Rør rundt i deigen med en slikkepott, og hell den oppi en bakepapirkledd brødform. La stå i 2 timer til. 

La brødet steke i 30 min ved 220 grader. Ta det ut av formen og stek det videre i ca 15 minutter. Brødet er ferdig når det høres hult ut når du dunker på undersiden av det.



Det er vel ikke nødvendig å nevne at brødet smaker best med smør og brunost, er det vel?

8 kommentarer:

  1. Mamman på Fredhøi28. september 2013 kl. 19:38

    Endelig den brødoppskriften. Nå skal det bakes hjemme i Fredhøis lille hjemmebakeri. Gratulerer med ny blogg, snuppa mi!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det, mamma! Klem til deg :)

      Slett
  2. Å så deilig!! Ligner veldig på Baker Hansen sitt "grovt speltbrød"-brød! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Det brødet kjenner jeg ikke til, men det er sikkert godt! Dette kan helt sikkert bakes med speltmel, så blir det også speltbrød i sjel og ikke bare utseende ;)

      Slett
    2. Jeg har jobbet der, derfor var det ekstra kjent :) Det er utrolig godt, men gleder meg til å lage dette! Hjemmelaget er alltid alltid best :D

      Slett
  3. Åh, disse eltefrie altså. Det er så veeldig in blant alle mine venner i permisjon, men jeg har ikke fått meg til å prøve ennå. Takk for oppskrift! Baking er gøy. :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Baking er kjempegøy! Og aller mest godt ;) Du burde virkelig prøve eltefri baking, for det gir maksimalt resultat med minimal innsats! Superdupert :)

      Slett
  4. Hvilken størrelse bruker du på brødformen? 1,5 liter? :)

    SvarSlett